Profilprodukter för att sprida varumärket

Eftersom vi utgick från Finska nu:s grafiska profil och officiella logotyp när vi bestämde oss för hur våra profilkläder skulle se ut blev det väldigt tydligt vilken organisation vi tillhörde. Man skulle nästan kunna säga att vi blev levande reklampelare när vi hade kläderna på oss. Vart vi än gick kunde folk runt omkring oss se att vi arbetade på Finska nu, och på det sättet spred vi projektets varumärke bara genom att vistas på olika platser. Vi tyckte att det här var ett väldigt smidigt sätt att marknadsföra projektet, och vi bestämde oss snart för att trycka upp fler profilprodukter för att kunna fortsätta sprida vårt varumärke.

Anpassat efter årstid

Eftersom det var sommar när vi skulle beställa våra första profilprodukter bestämde vi oss för att trycka upp vår logotyp på badbollar. Vi tänkte att det knöt an fint till vår målgrupp, som ju var barn mellan tre och fem år. Dessutom är badbollar en rolig produkt som man blir glad av att få i present. Det är också en mycket bra idé att anpassa valet av profilprodukt efter vilken årstid det är när man har tänkt att skänka bort den. Det hade förmodligen inte blivit någon större succé om vi hade gett bort mössor mitt i sommaren, eller om vi hade tryckt upp badbollarna i december. Det visade sig i alla fall att vårt val av profilprodukter var klockrent. De som fick ta emot gåvorna blev mycket glada, och projektets varumärke spreds ytterligare.

Små, exklusiva kollektioner

Efter succén med våra badbollar fortsatte vi att ta fram profilprodukter under projektets gång. Vi tryckte bland annat upp vår logotyp på en anteckningsbok som vi delade ut på de förskolor som vi besökte. Även vår språkkalender hade vår logotyp tryckt på sig. Vi arbetade hela tiden med förhållandevis små kollektioner, vilket gjorde att de som fick ta emot dem kände att de var exklusiva. Det var ett väldigt bra tillvägagångssätt för oss.